فوم پلی اتیلن استايرن
فوم پلي استايرن چيست؟
اسفند 9, 1396

فوم پلي استايرن چيست؟

فوم پلی استایرن و تاریخچه آن

پلی استایرن

فوم پلی استایرن

پلي استايرن یا یونولیت ماده ای است سفید رنگ كه عايق رطوبت و صدا است
که اولین بار توسط آلماني ها در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد.
فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد به علت ساختار سلولی بسته در بلوک های پلی استایرن یونولیت مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید.
امروزه با رشد و ترقي صنايع پتروشيمي ميهن عزيزمان شاهد افزايش روز افزون
كاربرد‌هاي متنوع مواد پتروشيمي در امورات مختلف هستيم.

كائوچو (نوعي ماده طبيعي)”، ” آكاچو ” و يا “يونوليت” مي نامند. پلاستوفوم نوعي از مواد پليمري است كه يك نمونه از آن با نام پلي استايرن انبساطي و علامت اختصاري EPS شناخته مي‌شود و كاربردهاي متعددي در امور بسته بندي، عايق سازي، آموزشي، تبليغاتي و … دارد. اين مواد با دانه بندي هاي ريز و درشت و با وزن حجمي گوناگون بصورت گرانول ، ورق و بلوك در اندازه ها و ضخامتهاي گوناگون در بسته بندي هاي تعدادي، قابل ارائه است. همچنين با دستگاههاي برش توسط سيم داغ يا (HotWire) موجود در بازار، به اشكال و طرح هاي مختلف درمي‌آيد.

 

ضریب های عایق بودن

  1. سانتی متر یونولیت معمولی در برابر صدا 42 دیزبل عایق است
  2. سانتی متر یونولیت معمولی در برابر گرما 35 % عایق است

 

ویژگی های بلوک های پلی استایرن

 

  1. سبکی قطعه بلوکبه ابعاد
  2. کاهش 30 درصدی حجم بتن
  3. کاهش مصرف فولاد
  4. کاهش مصرف تیرچه
  5. صرفه جویی در مصرف قالب بندی

كاربرد هاي پلی استایرن چيست ؟

برخي از كاربرد هاي پيشنهادي در خصوص اين محصولات عبارت‌اند از:

1) استفاده از ورق هاي پلاستوفومي تا ابعاد 100*200 سانتيمتر و ضخامتهاي گوناگون از 4 تا 1000 ميليمتر به عنوان زمينه Background انواع تابلوها مانند تابلوي اعلانات و يا بسياري از مصارف گوناگون ديگر.

2) انواع ورق و بلوك هاي پلاستوفومي در ابعاد گوناگون و ضخامتهاي متفاوت در بسته بندي هاي خاص، و شكل دهي بوسيله دستگاه برش به منظور تهيه كاردستي دانش آموزان دوره هاي ابتدايي و راهنمايي البته با نظارت مربيان مربوطه.

3) ورق در ضخامتهاي گوناگون و يا دانه هاي فوم (گرانول) جهت ساخت اشكال ، انواع طرحها و حروف فارسي و انگليسي، ساخت ماكت ، تهيه تابلوهاي تبليغاتي و تزئيني و به عنوان فوم ريخته گري و فوم گُل‌سازي كه در درس حرفه‌وفن دوره راهنمايي تحصيلي خواهران و برادران و همچنين برخي رشته هاي كار و دانش دوره متوسطه استفاده هاي فراوان دارد.

4) استفاده از ورق پلاستوفوم به عنوان عايق ساختمان و بلوك هاي سقفي پلاستوفومي به عنوان جايگزين بلوك هاي سيماني يا سفالي در صنعت ساختمان. عايق بودن در مقابل آب و رطوبت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *