تیرچه کرومیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
اسفند 3, 1399
قیمت فوم
فوم چیست؟
اردیبهشت 15, 1400

بلوک سقفی، از مصالح مقاوم و مستحکم

یکی از مهمترین مصالح ساختمانی که پای آن به ساخت و ساز باز شده، بلوک سقفی است. اگرچه ویژگی های متعددی را می توان در این بلوک شاهد بود؛ اما دو ویژگی اساسی آن که باعث محبوبیت بیش از پیش این مصالح و کاربرد گسترده آن شده اند، مقاومت و استحکام فوق العاده می باشند.

بلوک سقفی

بلوک سفالی

بلوک سفالی از خاک رس و آب در قالب‌های سوراخ دار، اشکال و ابعاد گوناگونی تولید می‌شود. بلوک های سفالی یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان سازی می باشد. بلوک سفالی به دو صورت در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اول بلوکی که در سقف ساختمان از آن استفاده می شود که معمولا با نام بلوک سفالی سقفی یا سقف تیرچه بلوک آن را می شناسیم و دوم بلوک های سفالی دیواری.

سطح بلوک های سفالی چگونه است؟

بلوک سقفی

بلوک سقفی

سطح بلوک های سفالی صاف نیست و در سطح خود دارای شیار هایی است که وجود این شیار ها این بلوک ها را کاربردی تر کرده است. در مرحله ی اجرا اتصال بلوک ها با سازهای بتنی و فلزی با وجود این شیارها و ملات های موجود امکان پذیر می شود .

مشخصات بلوک های سفالی:

بلوک های سفالی با توجه به نوع کاربردی که در ساختمان (دیواری، سقفی) دارند با ضخامت ۵ تا ۲۰ سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرند. غالبا سفال های با کیفیت، دارای رنگی یکنواخت هستند و هنگام برخورد دو بلوک سفالی باهم باید صدایی مانند صدای زنگ از آن ها برخواسته شود .

مهم ترین مزایای استفاده از بلوک سفالی در ساختمان سازی:

1. عایق حرارتی و صوتی

2. ابعاد مشخص و یک اندازه

3. هم بستگی مناسب بلوک های سفالی با ملات در اجرا

4. مقاوم در برابر آتش سوزی ( به راحتی تغییر شکل نمی دهند.)

5. کاربردی بودن هم در دیوار چینی هم در سقف چینی

6. مقرون به صرفه بودن

7. دارای استحکام کافی است و اتصال مناسبی به سازه (بتنی یا فلزی) دارد

 

آیا بلوک های سفالی می توانند بار وارده بر ساختمان را تحمل کنند ؟

قطعات سفالی و بلوک سفالی سقفی در ساختمان به هیچ عنوان نمی توانند بارهای وارده به ساختمان را تحمل کند. به طور کلی باید دانست که در مصالح ساختمانی بلوک های سفالی جز مصالح غیر قابل باربر دسته بندی می شوند.

بلوک سفالی

چه چیزی می تواند جایگزینی مناسب برای بلوک های سفالی در ساختمان باشد؟

در صنعت ساختمان سازی استفاده از یونولیت سقفی می تواند مناسب ترین جایگزین برای بلوک سفال سقفی باشد. می دانیم که سفال های سقفی وزن بیشتری در مقایسه با یونولیت های سقفی دارند. لذا در پروژه هایی که هدف ما کم کردن بار کلی ساختمان است استفاده از این یونولیت های سقفی عاقلانه ترین کار است .از دیگر مزایای این یونولیت های سقفی می توان به سرعت اجرای آن و نیاز به نیروی اجرایی کمتری اشاره کرد و بدیهی ست که هرچه تعداد نیروی کمتری در اجرای یک پروژه مورد نیاز باشد از لحاظ اقتصادی به کاهش هزینه ها کمک خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *