بلوک سقفی
بلوک سقفی چیست ؟
تیر 7, 1400
قالب سازی صنعتی چیست؟
مهر 1, 1400

یخدان چیست؟

در لغت فارسی به ظرف یا وسیله ای که یخ را درون آن قرار می دهند یخدان گفته می شود. در زمان های قدیم که یخچال روی کار نیامده بود، برای حمل کردن برف و یخ از ارتفاعات کوه و پایین آوردن آن به داخل شهر برای درست کردن بستنی از یخدان استفاده می شد. ماده اصلی که در این وسیله به کار می رود و مانع از آب شدن یخ می شود، یونولیت یا همان فیبری است ولی برای بالا بردن مقاومت آن از روکش پلاستیکی و فلزی استفاده می کنند.


آشنایی با ساختار یخدان مسافرتی

یخدان هایی که برای سفر استفاده می شوند می توانند یک کلمن ساده باشند و یا مشابه با محفظه های یخ قدیمی چارچوب بزرگ تری داشته باشند. بنابراین اگر قصد سفر دارید می توانید از هر وسیله عایقی که قابلیت حفظ دما و جلوگیری از تبادل گرمایی با محیط را دارد استفاده کنید.

یک سرد کننده یا یخدان از دیوار عایق پلاستیکی و فوم دار تشکیل شده است. اکثر یخدان های مخصوص سفر، پلاستیکی هستند تا علاوه بر سبکی بیش تر در اثر ضربه و جابجایی کم تر آسیب ببیند. البته یخدان هایی که برای سفر و کمپ استفاده می شوند. چند تفاوت مهم با کلمن های کوچکی که در منزل استفاده می شوند دارند.


فرق یخدان مسافرتی با کلمن

یخدان یونولیت چیست

1.یخدان های مسافرتی ابعاد بزرگ تر دارند و معمولا به صورت مربع و مستطیل تولید می شوند. بنابراین فضای بیش تری برای قرار دادن مواد غذایی قابل فساد دارند.

2.یخدان های مخصوص سفر معمولا بدنه مقاوم و سنگین تری دارند. برخی از مدل ها با فلز و استیل پوشانده می شوند تا در برابر گرما و ضربه مقاومت بیش تری داشته باشند.

3.یخدان های مسافرتی دسته های محکم و بیش تری دارند. درب برخی از یخدان های سفری به شکل ضامنی قفل و باز و بسته می شود. بنابراین ساختاری شبیه به یک کیف یا سبد دارند.

4.برخی از یخدان های مخصوص سفر بر خلاف کلمن های معمولی دارای طبقه بندی و تقسیم بندی هستند. این تقسیم بندی کمک می کند تا بتوانید مواد غذایی را از هم جدا کنید. مثلا لبنیات را جدا از مواد پروتئینی قرار دهید.

5.یخدان ها مشابه با کلمن ها ممکن است یک شیر برای خروج شیرابه یا آب ناشی از ذوب شدن یخ ها داشته باشند؛ اما محل قرارگیری آنها مثل کلمن های معمولی در دسترس نیست.


نحوه استفاده از انواع یخدان مسافرتی

یخدان ها با دو طراحی ساده و یا دارای طبقه بندی تولید می شوند. اولین گام پر کردن این فضا با مواد غذایی مورد نظرتان با در نظر گرفتن چند نکته کاربردی زیر است:

  1. بهتر است مواد غذایی که در یخدان قرار می گیرند منجمد باشند. در غیر این صورت با ذوب شدن یخ ها ممکن است آب به سایر مواد غذایی نفوذ کرده و باعث افت کیفیت آنها شود. البته برخی از مواد نظیر نوشیدنی ها یا غلات نیازی به منجمد شدن ندارند.
  2. کل مواد غذایی قبل از قرار گرفتن داخل یخدان باید بسته بندی مجزا و مناسبی داشته باشند. این موضوع برای غلات، نان و اغذیه های سرد نظیر ساندویچ مهم تر است؛ چون ممکن است شیرابه سایر بسته بندی های منجمد شده به درون آنها نفوذ کند.
  3. کل فضای یخدان را با مواد غذایی پر نکنید. بهتر است دیوارهای عایق کمی از بسته های غذایی فاصله داشته باشند. توصیه می کنیم دو سوم فضای کل یخدان را با قرار دادن مواد غذایی مورد نظرتان پر کنید. یک سوم باقی مانده می تواند با مقداری یخ پر شود. ریختن یخ داخل یخدان به طول سفر و نوع مواد غذایی که قرار است جابجا شود بستگی دارد.

نکات کلیدی برای افزایش مدت زمان سرد نگهداری یخدان مسافرتی

فرق یخدان های مسافرتی با کلمن

یخدان برای مدت زمان طولانی می تواند سلامت و کیفیت مواد غذایی را حفظ کند. اما در این بین برخی از عوامل نظیر ذوب شدن بخشی از یخ ها این روند را تسریع می کند. بنابراین توصیه می کنیم شیرابه کف یخدان را چک و در صورت لزوم خالی کنید. برخی از یخدان ها داری شیر آب مجزا برای خالی کردن شیرابه هستند. بنابراین نیازی نیست درب یخدان را به صورت مداوم باز و بسته کنید.

یکی دیگر از راهکارهای افزایش مدت زمان سرد نگهداری با یخدان، استفاده از ظروف نگهداری مواد غذایی است. همانطور که می دانید ظرفیت مواد برای انجماد و ذوب متفاوت است. به محض ذوب شدن یکی از اجزا ممکن است این روند ادامه دار شود. از این رو توصیه می کنیم از ظروف پلاستیکی نگهدارنده مواد غذایی استفاده کنید.


فاکتورهایی که باید در خرید یخدان مسافرتی بدانید

دعوت می کنیم قبل از انتخاب یخدانی که مناسب سفر و برنامه های طبیعت گردی شما باشد، به چند نکته زیر دقت کنید:

  1. وزن یخدان مناسب سفر نسبت به کلمن معمولی بالاتر است؛ اما کلمن هم می تواند یخدان مناسبی برای سفر باشد. بنابراین بهتر است به وزن یخدان بدون قرار دادن مواد غذایی توجه کنید. پوشش دیواره استیل باعث بالا رفتن وزن کلی یخدان می شود.
  2. بهتر است یخدان دارای شیر تخلیه شیرابه باشند؛ چون باز و بسته کردن درب اصلی باعث بالا رفتن دمای یخدان و ذوب سریع تر یخ ها می شود.
  3. در صورتی که اینترنتی خرید می کنید حتما ابعاد واقعی و وزن یخدان را بدون حضور آب و مواد غذایی بررسی کنید.

 


مهمترین ویژگی های یک یخدان مسافرتی خوب

یخدان

یخدان

1.مقاومت در برابر نور خورشید

2.داشتن بدنه ای دو جداره

3.داشتن شیر تخلیه اهرمی

4.جنس بدنه با کیفیت بالا مانند پلی اتیلن یا پلی اورتان تزریق شده

5.تنوع زیاد در حجم و اندازه

6.قابلیت شستشوی راحت

7.داشتن انواع عایق بین دو جداره بدنه، مثل عایق فومی

8داشتن دسته های بسیار مقاوم که توانایی تحمل وزن های بالا را داشته باشند

9.زمان نگهداری طولانی مدت

10.شکل ظاهری شیک و جذاب

11.قابلیت بسته شدن درب یخدان

12.داشتن واشر با جنسی مرغوب نظیر سیلیکون، جهت ممانعت از نشت مایعات

13.داشتن امکانات مختلف مانند سبد تقسیم، لیوان، پایه ضد لغزش و…

14.جنس بدنه دارای خاصیت آنتی باکتریال


مزایای استفاده از یخدان مسافرتی

قیمت یخدان مسافرتی نسبت به یخچال های مسافرتی بسیار ارزان تر است، پس می توان گفت که ارزش خرید بالایی دارند.

از نظر اندازه از یخچال های مسافرتی بزرگتر هستند، بنابراین شما می توانید مواد غذایی بیشتری را با خود حمل کنید. برای سرد نگه داشتن مواد غذایی نیاز به برق ندارند، یعنی در هر جایی می توان از آنها استفاده کرد به شرطی که آن را پر یخ کرده باشید.

نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند، یعنی شما می توانید سالیان سال از آنها استفاده کنید، بدون اینکه نگران خراب شدن آنها باشید. در سایزها و اندازه های مختلف تولید می شود که این خود باعث می شود با توجه به حجم صندوق عقب خودرو خود و تعداد اعضای خانواده خود سایز متناسب را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *