تیرچه کرومیت چیست
کاربرد های تیرچه کرومیت چیست؟
آبان 10, 1399
تیرچه کرومیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
اسفند 3, 1399

پلی استایرن چیست ؟ و چه کابردی دارد؟

 

پلی استایرن در واقع پلیمری ساخته شده از تعداد زیادی مونومر استایرن است. مونومر استایرن هیدروکربن مایع و یکی از مشتقات نفتی است. پس می توان گفت یک ماده پتروشیمی محسوب می شود.

این فوم در دمای 25 درجه سانتی گراد به حالت جامد و انعطاف پذیر است. در حالی که در دمای بالاتر ذوب شده و می توان آن را به حالت قالب های مختلف تبدیل کرد.

امروزه از این فوم به دلیل وزن کم، دوام بالا، عایق حرارتی بالا، اقتصادی بودن و کارایی بالا استفاده می کنند و یکی از پر کاربرد ترین متریال های مورد استفاده در عایق بندی ساختمان است.

مهم ترین کاربرد:

عایق پلی استایرن مقاوم به رطوبت است با این حال فوم اکسترود پلی استایرن برای سیستم های ضد آب و سقف ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع پلی استایرن:

1. پلیمر معمولی (GPPS) :

این فوم معمولی در بازار ایران با نام تجاری پلی استایرن کریستال شناخته می شود.این نوع فوم به دلیل مقاومت خوب در برابر ضربه، خاصیت ضربه پذیری مناسب جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرارمیگیرد. این نوع فوم ها کاربردهای الکتریکی زیادی دارند و دلیل آن هم دارا بودن خواص دی الکتریکی و استحکام زیاد آنها است.

پلی استایرن معمولی

پلی استایرن معمولی

 

2. پلیمر مقاوم :

این نوع فوم مقاوم در بازار ایران با نام تجاری هایمپک شناخته می شود. این نوع  فوم مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و به همین دلیل از آنها در ساختن ظروف، بدنه انواع لوازم خانگی، پوشش ها، لوازم ورزشی و اسباب بازی ها و لباس فضا نوردان استفاده می شود. به طور کلی هر شی پلاستیکی که به آن فکر کنید را می توان با استفاده از این نوع HIPS ساخت.

 

فوم استایرن مقاوم

پلی استایرن مقاوم

3. پلیمر انبساطی یا یونولیت (EPS) :

این نوع فوم در بازار ایران با نام تجاری یونولیت شناخته می شود. یک نوع پلیمر سفید است که خاصیت ضد آتش دارد که به آنها یک ماده فوم کننده اضافه می شود.کاربرد اصلی این فوم انبساطی در ساخت ساندویچ پانل ها و انواع کانکس ها می باشد.

 استایرن انبساطی

استایرن انبساطی

4. پلیمر اکسترود شده :

یک عایق نسبتاً سخت و محکم است که با پلیمر ساخته شده است. اما با استفاده از فرآیند اکستروژن این فوم تولید می شود و با نام تجاری خاص تولید می شود. فوم استایرن و فوم اکسترود شده آن دارای ویژیگی های یکسانی هستند. و تحت یک استاندارد تولید می شوند اما این دو با هم متفاوت اند.

فوم اکستروده شده

استایرن اکستروده شده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *