یخدانی فوم
یونولیت بسته بندی
مرداد 21, 1399
پلی استایرن چیست ؟ و چه کابردی دارد؟
بهمن 28, 1399

کاربرد های تیرچه کرومیت چیست؟



تیرچه کرومیت چیست؟

تیرچه کرومیت نوعی تیرچه پیش ساخته فلزی مانند تیرچه سفالی فندوله ای و بتنی می باشد با این تفاوت که در بال تحتانی یا پاشنه تیرچه کرومیت به جای استفاده از ۲ عدد میلگرد و بتن از ورق فولادی ۳ یا ۴ میل و در بال فوقانی تیرچه کرومیت به جای یک عدد میلگرد از نبشی استفاده شده است.


اعضای سازنده تیرچه کرومیت

اعضای سازنده تیرچه کرومیت سه جزء اصلی است که به شرح زیر می باشد:

1. بال تحتانی:

اولین جزء سازنده تیرچه کرومیت بال تحتانی است، که از ورق برش خورده ساخته می شود .این قسمت به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند. بارهای اعمالی در سه مرحله بارگذاری سازه را تحمل می نماید.

  • در مرحله اول بارگذاری تیرچه کرومیت، بال تحتانی به عنوان عضو کششی باید توان تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل و نقل را داشته باشد.
  • بال تحتانی تیرچه کرومیت در مرحله ی دوم بارگذاری تیرچه بایستی قادر به تحمل نیروی کششی که از وزن مرده سقف در فاصله محور تا محور تیرچه های کرومیت است را تحمل کند .
  • در مرحله ی سوم که مرحله بهره برداری از تیرچه کرومیت است ، بال تحتانی بایستی به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارده عمل می کند.


2. اعضای قطری:

دومین جزء از اعضای سازنده تیرچه کرومیت اعضای قطری است. معمولاً از میلگرد برای آن استفاده می شود. به عنوان عضو مورب خرپا عمل می کند و به کمک اعضای کششی و فشاری ایستایی لازم را برای تحمل بارهای وارده بر تیرچه کرومیت در سه مرحله بارگذاری تأمین می نمایند.

  • در مرحله ی اول بارگذاری، عضو قطری تیرچه کرومیت ( فلزی ) به همراه اعضای کششی زیرین و اعضای بالایی، ایستایی لازم را جهت تحمل وزن خود تیرچه کرومیت ( فلزی ) در هنگام حمل و نقل تأمین می نماید.
  • در مرحله ی دوم بارگذاری تیرچه کرومیت ( فلزی ) نیز، این عضو ایستایی لازم را جهت تحمل بار مرده ی سقف بین تکیه گاه های موقت تأمین می نماید.
  • در مرحله ی سوم بارگذاری تیرچه های کرومیت ( فلزی )، عضو قطری قسمتی از نیروی برشی وارده را تحمل می کند.


3. بال فوقانی:

بال فوقانی تیرچه، از نبشی، تسمه یا ناودانی ساخته می شود . این جزء در داخل بتن پوششی قرار می گیرد.

  • در مراحل اول و دوم بارگذاری تیرچه کرومیت، وزن تیرچه را به هنگام حمل و نقل و همچنین وزن مرده ی سقف را در هنگام بتن ریزی و قبل از حصول مقاومت بتن پوششی تحمل می نماید.
  • در مرحله سوم بارگذاری تیرچه، به همراه سایر اعضای تیرچه، بار ناشی از بارهای مرده و زنده را در هنگام استفاده از سازه تحمل می کند.


جدول تیرچه کرومیت

سقف کرومیت

سقف‌های کرومیت، سقف‌هایی است که تیرچه‌های آن، تیرچه کرومیت بوده و روش اجرایی آن شباهت‌های بسیاری با سقف‌های تیرچه بلوک دارد. از مزیت‌های اجرای این سقف‌ می‌توان به حذف شمع‌ها اشاره نمود که در بالا بردن سرعت اجرای سقف و همچنین امکان اجرای هم‌زمان دو و یا چند سقف اشاره کرد. سقف کرومیت در واقع سقف‌های تیرچه بلوک با تیرچه فلزی با جان باز است. سقف‌های کرومیت، در حقیقت سقف‌های ساخته شده با تیرچه کرومیت‌ می‌باشند. این تیرچه‌ها، شباهت ظاهری بسیاری با تیرچه‌های فندوله ای دارند با این تفاوت که به جای میلگردهای تحتانی تیرچه‌های فندوله ای از ورق فولادی و بجای میلگرد فوقانی، از پروفیل نبشی استفاده شده است. تیرچه‌های کرومیت به دلیل خیز اندکی که به سمت بالا دارند، معمولاً نیازی به جک در زیر سقف جهت بتن ریزی نداشته و‌ می‌تواند وزن وارده به سقف در هنگام بتن ریزی را تا رسیدن به مقاومت اولیه بتن تحمل نمایند. به همین دلیل در صورت دیدن تمهیدات لازم امکان بتن ریزی چند سقف باهم به‌وسیله این نوع تیرچه وجود خواهد داشت. ضمناً سرعت نصب تیرچه‌های کرومیت به دلیل وزن نسبتاً پایین تیرچه‌ها و سهولت اجرا، نسبت به سقف‌های مشابه بالاست.

اجزای سقف کرومیت

  1. تیرچه فولادی با جان باز که یک جزء پیش ساخته است. در دو مرحله زمان اجرا و قبل از گرفتن بتن و دیگری پس از گرفتن بتن تحت بارگذاری قرار می‌گیرد.
  2. بلوک که در سقف کرومیت نقش پرکنندگی دارند و شامل سه نوع سیمانی، سفالی و پلی استایرن‌ می‌شوند.
  3. میلگرد افت و حرارت که از آن‌ها برای مقابله با تنش‌های ناشی از تغییرات درجه حرارت استفاده‌ می‌شود. این میلگردها در جهت عمود بر تیرچه و در قسمت فوقانی سقف نصب‌ می‌شوند.
  4. کلاف عرضی که استفاده از آن‌ها در سقف کرومیت الزامی است اما گاهی به اشتباه در سقف کامپوزیت کرومیت حذف‌ می‌شوند. عرض حداقل این کلاف ۱۰ سانتیمتر و حداقل شامل دو میلگرد به قطر حداقل ۱۲ میلی‌متر است‌‌.
  5. بتن پوشش درجا که پس از قرار دادن تیرچه‌ها و بلوک‌ها اجرا‌ می‌شود.


انواع سقف کرومیت

1. سقف تیرچه بلوک کرومیت

سقف تیرچه بلوک کرومیت در مقایسه با سقف‌های تیر بلوک معمولی، سرعت اجرای بالاتر و سادگی بیشتری دارند که این موضوع به عدم استفاده از سقف کرومیت از شمع بندی بر‌ می‌گردد.

2. سقف پلیمر کرومیت

سقف‌های تیرچه بلوک وزن بالایی دارند. به منظور کاهش وزن هر چه بیشتر سقف‌های کرومیت اقدام به استفاده از مصالح پلیمری شده است. از جمله این مصالح‌ می‌توان به بلوک‌های پلی استایرن اشاره کرد که استفاده از آن‌ها علاوه بر کاهش مصرف تیرچه و فولاد به ترتیب به میزان 20 و 7 درصد، به دلیل ساختار شیاری که دارند موجب ساده‌تر شدن اعمال گچ و خاک در زیر سقف‌ می‌شود. از طرفی هم وزن بسیار کم، سرعت اجرای آن‌ها را بالاتر‌ می‌برد.

3. سقف کامپوزیت کرومیت

کامپوزیت‌ها نیز از جمله مصالحی هستند که به منظور کاهش وزن هر چه بیشتر سقف‌های تیرچه کرومیت استفاده‌ می‌شوند. در سیستم کامپوزیت کرومیت به جای استفاده از تیرآهن ساده و یا لانه زنبوری ، از تیرچه‌های فولادی با جان باز استفاده شده و روی آن نیز با دال بتنی طوری پوشانده می‌شود که جان تیرچه‌ها از بتن احاطه شود . بین تیرچه‌ها نیز با قالب‌های موقت پر شده و پس از بتن ریزی برداشته می‌شود. از مزایا بالقوه سقف کامپوزیت کرومیت‌ می‌توان به کاهش وزن سقف، کاهش مصرف تیرچه به میزان 10 درصد، سهولت در اجرا به دلیل وزن پایین، سادگی اجرای انواع تأسیسات، سهولت اجرای سقف‌هایی با دهانه‌های بلند و مهم‌تر از همه کاهش هزینه تمام شده اشاره کرد.

مراحل اجرای سقف کرومیت

  1. نصب تیرچه‌ها در دهانه‌ها
  2. پر کردن فضای بین تیرچه‌ها
  3. مش بندی
  4. بتن ریزی


مزایای اجرای سقف تیرچه کرومیت:

  • عدم نیاز نیاز به شمع بندی
  • کاهش مصرف بتن به دلیل فاصله ی بیشتر تیرچه کرومیت
  • قابلیت اجرا در ساختمان های فولادی، بتنی، بنایی
  • سبک شدن سازه به دلیل مصرف کمتر تیرچه و بتن ریزی
  • هزینه ی کمتر و مدت زمان کم اجرا


  • یکپارچگی سقف به علت جوش شدن
  • امکان بتن ریزی چند سقف به صورت همزمان و در یک مرحله
  • آسانی در اجرای داکت و عبور تاسیسات
  • مصرف کمتر تعداد تیرچه ها در سقف ها به دلیل فاصله ی تیرچه ها از هم
  • یکپارچگی سقف به علت جوش شدن


معایب اجرای سقف تیرچه کرومیت:

  • رای آن در مکان هایی که سقف قوسی و مثلثی شکل می باشد، با محدودیت هایی رو به رو می باشد.
  • در مقایسه با سقف دال بتنی و کامپوزیت از صلبیت لازم برخوردار نمی باشد
  • امکان شکستن پاشنه تیرچه وجود دار.
  • حداکثر دهانه قابل پوشش با استفاده از سقف تیرچه بلوک ۸ متر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *